Usein kysytyt kysymykset

1. Yksityinen iltapäivätoiminta

Miksi yksityinen iltapäivätoiminta?
Yksityisessä iltapäivätoiminnassa lapsimäärät ovat paljon pienemmät verrattuna perusopetuksen iltapäivätoimintaan. Tämä takaa rauhallisemman iltapäivän sekä pienryhmätoiminnan. Yksityiset iltikset toimivat erillisissä, kodinomaisissa kerhotiloissa, jotka mahdollistavat monipuolisemman toiminnan sekä erilliset toiminnalliset tilat. Lisäksi yksityisen iltapäivätoiminnan asiakkaat ovat etusijalla loma-ajankerhoihin ilmoittautuessa. Taulukosta näet yksityisen iltapäivätoiminnan ja perusopetuksen iltapäivätoiminnan eroavaisuudet.

Hakeminen yksityiseen iltapäivätoimintaan
Hakeminen yksityiseen iltapäivätoimintaan tapahtuu Holvi-verkkokaupan kautta. Verkkokaupassa hinta on 0€, sillä sen kautta tapahtuu vain hakeminen, laskutus tapahtuu erikseen.

Kun olette hakeneet toimintaan Holvi-verkkokaupan kautta, olemme teihin yhteydessä sähköpostitse. Lähetämme teille palvelusopimuksen, sopimusehdot sekä lisätietoa lapsesta -lomakkeen. Tutustukaa näihin huolella, täyttäkää lomakkeet ja palauttakaa meille.

Laskutus
Muistattehan käyttää maksaessanne aina viitenumeroanne. Lasku lähetetään teille sähköpostitse. Lasku tulee liitetiedostona, joten kannattaa tarkastaa roskapostilaatikko. Eräpäivä on aina kuun 15. päivä. Laskutusta koskevissa asioissa voitte olla yhteydessä taloushallinnon koordinaattoriin,
laskutus@mll-etelaespoo.fi ja puh. 040-8295254.

Poissaolot
Muistattehan ilmoittaa lapsenne poissaolot AINA myös kerhon ohjaajille (tekstiviesti tai soitto kerhokännykkään). Ohjaajat pyrkivät pitämään mahdollisimman paljon yhteyttä opettajiin, mutta opettajat eivät ole velvollisia ilmoittamaan iltapäiväkerholle koulun aikataulujen muutoksista. Mikäli lasta ei kuulu kerholle ilmoitettuun aikaan, ohjaajat lähettävät tekstiviestin tai soittavat huoltajille.

Lapsen haku myöhässä
Yksityisen iltapäivätoiminnan toiminta-aika päättyy klo 17.00. Henkilöstön työajat on porrastettu näiden aikojen ja lapsilukujen mukaan. Toiminta-ajan päättymisen jälkeen perittävä myöhästymismaksu on 40€ alkavalta tunnilta.

2. Perusopetuksen iltapäivätoiminta

Toiminta-aika
Iltapäivätoimintaa järjestetään lukuvuoden työpäivinä pois lukien lauantaikoulupäivät.

- Osa-aikainen iltapäivätoiminta klo 15 asti
- Kokoaikainen iltapäivätoiminta klo 17 asti

Asiakasmaksut
Kaupunginhallituksen päättämät iltapäivätoiminnan asiakasmaksut ovat seuraavat 1.8.2023 alkaen:

- Kokoaikainen iltapäivätoiminta 150 euroa kuukaudessa
- Osa-aikainen iltapäivätoiminta 90 euroa kuukaudessa.

Asiakasmaksu peritään samansuuruisena elokuusta toukokuuhun. Kesäkuulta asiakasmaksua ei peritä. Asiakasmaksu peritään jälkikäteen, seuraavan kuukauden alkupuolella.

Iltapäivätoiminnan toiminta-ajan muuttaminen ja irtisanominen
Espoon kaupunki koordinoi toiminta-ajan muutokset ja irtisanomiset. Muutokset voi tehdä Wilman Hakemukset ja päätökset -kansiossa iltapäivätoimintapaikan peruuttamista, irtisanomista ja toiminta-ajan muuttamista koskevalla lomakkeella tai sähköpostilla osoitteeseen lltapaivatoiminta@espoo.fi

Ilmoitus iltapäivätoiminnan toiminta-ajan muuttamisesta ja irtisanomisissa tehdään vähintään kalenterikuukautta aikaisemmin. Esimerkiksi helmikuussa tehty muutos tulee voimaan 1.4. ja maaliskuussa tehty muutos tulee voimaan 1.5. Huhtikuussa ilmoitetut muutokset toiminnassa eivät enää vaikuta kuukausimaksun suuruuteen. Irtisanomisajalta veloitetaan asiakasmaksu.

Laskutus
Espoon kaupunki hoitaa laskutuksen. Laskutukseen liittyvissä asioissa voitte olla yhteydessä iltapaivatoimintamaksut@espoo.fi

Maksuhuojennukset
Espoon kaupungilta on mahdollista hakea maksuhuojennusta tai –vapautusta asiakasmaksuihin. Hakemus ja ohjeet löytyvät Espoon kaupungin iltapäivätoiminnan nettisivuilta (espoo.fi/iltapaivatoiminta). Tarvittaessa saatte lisätietoa iltapaivatoimintamaksut@espoo.fi

Poissaolot
Muistattehan ilmoittaa lapsenne poissaolot aina myös kerhon ohjaajille (tekstiviesti tai soitto kerhokännykkään). Ohjaajat pyrkivät pitämään mahdollisimman paljon yhteyttä opettajiin, mutta opettajat eivät ole velvollisia ilmoittamaan iltapäiväkerholle koulun aikataulujen muutoksista. Mikäli lasta ei kuulu kerholle ilmoitettuun aikaan, ohjaajat lähettävät tekstiviestin tai soittavat huoltajille.

Lapsen haku myöhässä
Perusopetuksen alaisen iltapäivätoiminnan osa-aikaisten toiminta-aika päättyy klo 15.00 ja koko-aikaisten klo 17.00. Henkilöstön työajat on porrastettu näiden aikojen ja lapsilukujen mukaan. Toiminta-ajan päättymisen jälkeen perittävä myöhästymismaksu on 40€ alkavalta tunnilta.

Kuva: MLL Matti Matikainen