Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Tarjolla monenlaisia tehtäviä

5.9.2021

Jotta yhdistyksen toiminta voi jatkua, tarvitaan joukko vapaaehtoisia. Tällä hetkellä erityisesti kaipaamme sinua, jota kiinnostaa jokin seuraavista:

• hr-asiat
  • kerhotoiminnan kehittäminen
  • talousasiat
  • johtaminen

Lisäksi tervetulleita toimintaan ovat mm. tapahtumien suunnittelusta ja järjestämisestä, vertaistoiminnasta tai viestinnästä kiinnostuneet.

Kun tekijöitä on monta, jokainen voi tehdä omannäköistään vapaaehtoistyötä, ja toiminnan keskiössä pysyy ilo.

Vapaaehtoistyö on antoisa mutta vastuun ottoa vaativa harrastus. Yhdistyksen hallituksessa pääsee oppimaan monenlaisia työelämässäkin hyödyllisiä taitoja. Vapaaehtoistyöstä voi saada myös mm. uusia ystäviä, mielekkyyden ja tarkoituksen tunnetta vastapainoksi hektiselle työelämälle, iloa ja onnistumisen elämyksiä, sekä pystyvyyden tunnetta.

Mitä hallitus tekee?

Yhdistyksen hallitus kokoontuu noin kerran kuussa (poislukien heinäkuu). Koronarajoitusten hellitettyä pyrimme tapaamaan kasvokkain, yleensä Olarin toimistollamme. Yksi kokous kestää tilanteesta riippuen noin kaksi tuntia.

Kokousten lisäksi toivomme, että sinulla olisi jonkin verran aikaa käytettävissä myös muuhun. Eri tehtävien työllistävyys riippuu tilanteesta, ja myös siitä, miten paljon niihin itse haluaa panostaa. Tyypilliset vapaaehtoistehtävät vaativat hieman perusteellisempaa paneutumista kerran pari vuodessa, tai pienempää panosta hieman useammin. Joitakin vaihtoehtoja:

• Avoimen toiminnan työryhmässä pääset suunnittelemaan ja toteuttamaan tapahtumia ja/tai vertaistoimintaa. Työryhmän piiriin kuuluu myös kylämummotoiminta.
  • Henkilöstöhallinnon työryhmässä pääset vaikuttamaan työhyvinvointiin ja henkilöstön kehittämiseen liittyviin kysymyksiin. On eduksi, jos sinulla on jo osaamista aiheesta, mutta toimintaan voi myös tulla mukaan opettelemaan henkilöstöhallinnon asioita. Työryhmä tukee iltapäivätoiminnan koordinaattoria työssään.
  • Kerhotyöryhmässä pääset vaikuttamaan harrastekerhotarjontamme kehittämiseen. Työryhmä tukee yhdistystoiminnan koordinaattoria työssään.
  • Taloustyöryhmässä pääset seuraamaan yhdistyksemme tuloja ja menoja tarkemmin, sekä tarvittaessa kehittämään talouden ja hallinnon käytäntöjämme. On eduksi, jos sinulla on jo osaamista aiheesta, mutta toimintaan voi myös tulla mukaan opettelemaan yhdistyshallintoa ja taloudenpitoa. Työryhmä tukee taloushallinnon koordinaattoria työssään.
  • Viestintätyöryhmässä pääset tekemään yhdistyksemme viestintää. Lähetämme jäsenillemme sähköisen jäsenkirjeen 2-4 kertaa vuodessa. Tiedotamme tapahtumistamme somessa ja www-sivuillamme. Pääsääntöisesti vapaaehtoiset hoitavat vapaaehtoistyöhön liittyvän viestinnän ja henkilöstö hoitaa ammatillisiin toimintoihin liittyvän viestinnän, mutta viestintätyöryhmä tukee tarvittaessa yhdistystoiminnan koordinaattoria myös mm. yhdistyksen omien esitteiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
  • Jos johtaminen kiinnostaa, hallitukseen mukaan tulemalla sinulla on hyvät mahdollisuudet päästä halutessasi myös puheenjohtajistoon. Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja jakavat puheenjohtajiston vastuut parhaaksi katsomallaan tavalla. MLL keskusjärjestö tarjoaa tehtävään laadukkaan vapaaehtoistyön johtamiskoulutuksen, ja myös MLL Uudenmaan piiri tukee tehtävässä monin tavoin.

Voit kysellä vapaaehtoistyöstä lisää yhdistyksemme hallituksen nykyisiltä jäseniltä. Tehtäviä on myös kuvattu nettisivuillamme. Kannattaa myös tulla tutustumaan iloiseen joukkoomme:

Maanantaina 25.10 klo 17:30 avoin hallituksen kokous
Sammalkalliontie 6 a-b sekä MS Teams. Tervetuloa katsomaan, millaista vapaaehtoistyö yhdistyksen hallituksessa on! Erityisesti, jos olisit kiinnostunut liittymään hallitukseen, kannattaa tulla mukaan tähän kokoukseen, koska se on paras tapa saada käsitys siitä, mihin olisit tulossa. Jos aika ei sinulle sovi, kannattaa kysellä nykyisiltä hallituslaisilta toiminnasta esim. sähköpostitse, tai tulla johonkin tapahtumaan juttelemaan kanssamme aiheesta. Ilmoittautumiset 22.10. mennessä mll.etelaespoo@gmail.com

Lauantaina 30.10. Café MLL
Olarin kerhotilalla Sammalkalliontie 6 e-f. Halloween-teemaisen tapahtuman yhteydessä on tilaisuus keskustella hallituksen nykyisten jäsenten kanssa vapaaehtoistyön vaihtoehdoista.

Maanantaina 15.11. klo 18 yhdistyksen syyskokous ja jäsenilta
Sammalkalliontie 6 a-b (sekä koronatilanteen vaatiessa MS Teams). Kaikki yhdistyksen jäsenet ovat tervetulleita. Syyskokous käsittelee vuoden 2022 toimintasuunnitelman ja talousarvion sekä valitsee yhdistyksen puheenjohtajan ja hallituksen vuodelle 2022. Lisäksi päätetään luottamushenkilöiden kulukorvauksista ja vuoden 2022 jäsenmaksuista. Koronatilanteen salliessa, kokouksen jälkeen on mahdollista jäädä viettämään jäseniltaa. Ilmoittautumiset 12.11. mennessä mll.etelaespoo@gmail.com